שוק הרכבים החשמליים בהובלת טסלה- הסקטור הלוהט בשוק ההון

תוכן עניינים

לשתף זה כייף:

מיקוד בטסלה

סקטור הרכבים החשמליים הניב למשקיעים תשואות חלומיות בקנה מידה היסטורי ברמות של מאות ואלפי אחוזים בפחות משנה , במאמר זה ננתח את המגמות בסקטור , תחזיות הצמיחה , ההזדמנויות והסיכונים ונמקד את הבחינה בטסלה פורצת הדרך.

פרופיל החברה:
טסלה הוקמה ב2003 כחברה לאנרגיה מתחדשת שעיקר פעילותה ייצור והפצת רכבים חשמליים במספר דגמים , ייצור ומכירת פאנלים סולריים ומכירת סוללות לאחסון נייח , החברה מעסיקה כ50,000 עובדים  , הונפקה ב2010 והניבה למשקיעים תשואה בלתי נתפסת של 10,000% מההנפקה , את 2019 סיימה עם מסירה של כ368,000 כלי רכב.

דגמי המכוניות :

החזון של אילון מאסק
בספטמבר האחרון נערך “יום הסוללה” של טסלה בה המייסד אילון מאסק פרס את חזונו , ראשית הדגיש כי יש להוריד את עלות הרכב החשמלי באופן ניכר בכדי לעמוד ביעדי הצמיחה ומסירות כלי רכב כפי שהשוק מצפה , ע”פ מאסק רכב של טסלה יימכר בעתיד בעלות של 25 אלף דולר לקהל הרחב , מאסק ציין כי טסלה עובדת על ייצור עצמי של תאי סוללה המבוססים על טכנולוגיה חדשנית , וכי היא פועלת ליישום של מערכת כוח חדשה בעלת טווח נסיעה של 836 ק”מ , 0 עד 100 ק”מ בפחות מ2 שניות ומהירות עד 321 קמ”ש .  ניכר כי מאסק מתייחס בפריסת חזונו לשני האתגרים המרכזיים שאיתם טסלה מתמודדת בכל הקשור לצמיחת המכירות : מחיר הרכב וטווח נסיעה , במידה וינגיש פתרונות אפקטיביים לאתגרים טסלה תוכל בהחלט להמשיך לצמוח.

אתגר הצמיחה של טסלה  – האם הציפיות ייפגשו מציאות ?

אתגרים צפויים:

ייצור המוני לעשור נוסף ?

  • המחירים גבוהים מדי – לא מתאים לכל צרכן (מודל 3 – 38K , מודל S- 75K , מודל Y – 50K , מודל X – 80K)/
  • ייצור במפעלים – קיבולת גלובלית לייצור עשויה להגיע ל800K עד סוף 2020. מסירות ב2020 עשויות להגיע ל 500K, הציפיות לטווח ארוך של מאסק – ייצור שנתי של 20M רכבים ( פי 2 מטויוטה).

הסיכונים:

  • כאבי גדילה
  • תקופות מיתון פוטנציאליות
  • צורך לפרוע חוב
  • להוריד מחירים ולהפוך את הרכבים החשמליים לבעלי מחיר סביר לכל כיס

טסלה פרופיל ההשקעה

לטסלה פוטנציאל לשנות את העולם עם טכנולוגיית הרכב החשמלי וטכנולוגיית הסוללה שיכולה לאגור אנרגיה סולרית , החזון של מאסק לרבות הנגשת מחיר סביר לכל כיס והרחבת טווח נסיעה הוא בשורה אמיתית במידה ויתממש , יתרון עלות של טעינה מחדש מול דלק הוא משמעותי , רכבים חשמליים מהנים לנהיגה משום שהרכב נמצא תמיד עם כוח מלא.

מנגד חייבים לשים לב ל3 נקודות עיקריות המהוות תמרור אזהרה למשקיעים:

  • לשוק ציפיות גבוהות מאוד באשר למנייה , ההשקעה כוללת אי וודאות אדירה , כל האטה בצמיחה , בעיות יישום ,מחסור בהון עשויים להוביל לירידה מהותית במחיר המנייה.
  • אימוץ המוני של רכבים חשמליים ע”י צרכנים עשוי להתרחש בעיכוב של שנים רבות לעומת התחזית של טסלה , אם הביקוש לא יתממש החברה צפוייה להתקשות בהחזר עלויות של המפעל הענק שלה.
  • תחרות מאסיבית מצד יצרניות אחרות : AUDI , BMW , GM , MARCEDES

סקירת סקטור רכבים חשמליים

רבעון שלישי חזק לרכבים החשמליים בעולם- וכמעט כל החברות חוגגות
בנורווגיה: יותר מ-60% מהרכבים החדשים שנמכרו בספטמבר היו חשמליים.
בהולנד: המכירות מטפסות לממוצע שנתי של 17% ובגרמניה שוב נשבר שיא מכירות של רכבים חשמליים והיברידיים נטענים.
בבריטניה: מכירות הרכבים החשמליים מתקרבות לשבעה אחוזים וכאשר כוללים את ההיברידיים הנטענים מגיעים ל-10.5 אחוזים מהרכבים החדשים – פי שלושה מספטמבר אשתקד.
באיטליה: נכנס לתוקפו תמריץ חדש לעידוד מכירת רכבים חשמליים מאוגוסט וגם שם תפח מספר הרכבים החשמליים החדשים פי שלושה.
בסין: הרבעון השלישי של השנה מראה סימנים ראשונים לשינוי עמוק שמתרחש אצל הקונים גם במזרח אחרי שבספטמבר הנוכחי נמכרו יותר מפי שניים רכבים חשמליים מאשר בספטמבר 2019.

המגמות הבולטות בסקטור:
תשואות אדירות במניות הסקטור מתחילת השנה, גל אדיר של הנפקות ראשוניות של חברות רכב חשמלי, שיא במכירת כלי רכב חשמלי באירופה בחודש יולי עם נתח שוק של 8.4% , השקעות של חברות בתחום: ג’נרל אלקטריק במיזם סיני בתחום הרכב החשמלי , תחזית של BMW לנתח של 25% רכבים חשמליים מהמכירות בשנה הבאה ושליש עד 2025.

מגמות נוספות שבולטות:

  • רגולציות תומכות והתקדמות טכנולוגית תורמות לגידול בצי הרכב החשמלי העולמי  , הצבת יעדים שאפתניים באירופה ברקע לפוטנציאל להפחתת פליטות – 17 מדינות הודיעו על יעד 100% יעדי רכבים חשמליים או הפסקת מכירה של מנועי בעירה פנימית עד 2050.
  • דגמים חדשים וגידול במכירות הדגמים הקיימים ברקע לציפיות הצרכנים לשיפורים טכנולוגיים, לצד רגולציה תמוכת.
  • סנטימנט צרכני משתנה לטובה וצפוי להשתפר משמעותית בשנים הקרובות.
  • שרשרת הערך הופכת למקומית .
  • תשתית להטענת כלי רכב חשמליים ממשיכה להתרחב.
  • תחזית סוכנות האנרגיה העולמית לכמות כלי הרכב החשמליים בשנת 2030 נעה בין פי 18 לפי 30 מכמותם כיום ומספרם צפוי לעמוד בין 140M ל245 M כלי רכב.
  • מחירי הסוללות ירדו בעשור האחרון באופן ניכר.
  • בעשור הקרוב סביר להניח שסוללת ליתיום יון תשלוט בשוק הרכב החשמלי , בתקופה שלאחר 2030 ישנן מספר טכנולוגיות פוטנציאליות שיכולות לפרוץ את הגבולות אל מעבר למגבלות הביצועים שמציבה טכנולוגיות סוללות ליתיום .

בהיבט התמחור  – העתיד צופה צמיחה ניכרת , חברות מתרחבות המוסדיים והמשקיעים בעיניין חזק , רוב החברות נסחרות במכפילי הכנסות בין 10-20 לשנה הבאה , הפרמטרים החשובים בתשומת לב המשקיעים הם קצב צמיחת מכירות הרכבים וקצב צמיחת ההכנסות.

הסיפור המרכזי האם הצפי יפגוש מציאות ?
התמחור מבוסס צפי לקפיצה משמעותית בהכנסות ומסירות רכבים , כל פספוס עשוי לגרום לתיקון אלים מטה, במידה ויעמדו במספרים הסנטימנט עשוי להימשך – יהיה מעניין להמשיך ולעקוב.

היה מעניין?

הרחיבו את הידע וקראו עוד מאמרים

פרק 114-מיוחד: צחי מארח את דני בריטמן: המשכנתאות למגורים בעקבות השינויים הרגולטורים ועליית הריבית

דני בריטמן מייסד ומנכ”ל קבוצת Bmeniv מתארח לפודקאסט מיוחד שמדבר על : המשכנתאות למגורים בעקבותהשינויים הרגולטורים ועליית הריבית.בפרק זה דני בריטמן וצחי קוטווינסקי נותנים מידע

מינוף דירה ראשונה

איך מרוויחים כסף מנדל”ן בכלל – ומדירה ראשונה בפרט? מה כדאי לעשות עם הרווח מדירה ראשונה? רכישת דירה היא העסקה הכלכלית הכי גדולה שרובנו נעשה

סוגי הלוואות - כמה זה עולה לנו?

סוגי הלוואות – כמה זה עולה לנו?

מה זה הלוואה בכלל? הלוואה היא הסכם בו מלווה אדם או חברה כסף לאדם או גוף אחר (לווה), לפי התנאים שנקבעו בהסכם. סכום הכסף שניתן

דילוג לתוכן