פיטורים בהייטק – מטא מפטרת 11,000 עובדים והמניה מזנקת

תוכן עניינים

לשתף זה כייף:

פיטורים בהייטק לא דילגו על מטא – אבל איך זה משפיע על המניה?

לפני כשנה מארק צוקרברג חווה את אחד הימים הקשים ביותר בחייו- ביום מסחר אחד צנחה מניית פייסבוק (סימבול META) במעל ל32%.
באותו יום פייסבוק, שנקראת היום מטא, מחקה 200 מיליארד דולר משווי השוק שלה וכ-30 מיליארד דולר מכיסו הפרטי של צוקרברג.

כל זאת בעקבות פרסומי דוחות החברה שהעידו על האטה גדולה מאד בצמיחה, פגיעה קשה בשורת הרווחים וההכנסות וכל זה כמובן מלווה ברוח גבית של ירידות בשווקים מה שתרם גרם לירידות חדות במיוחד בשערי המניה.

אך בתקופה האחרונה אנחנו עדים לשיפור אדיר במניית הרשת החברתית ורואים אתה עולה מתחילת השנה בכמעט 40% וב95% מהשפל שלה בנובמבר האחרון.

יש לכך מספר סיבות:

  1. מומנטום חיובי – השוק האמריקאי נמצא במגמת עליה מתחילת השנה, ומטא שנחשבת לאחת מענקיות הטכנולוגיה ונסחרה במכפיל נמוך מאד ביחס למניית צמיחה בסדר גודל כזה לא מחמיצה את ה”ראלי”.
  • גל פיטורים – מטא הודיעה על פיטורים של כ 11,000 עובדים שמהווים 13% מכוח האדם שלה. המהלך הזה עדיין לא הסתיים ונמשך גם בימים אלו. הפיטורים ההמוניים משקפים חיסכון גדול בהוצאות והתייעלות גדולה של החברה מה שצפוי להגדיל את שורת הרווחים שלה.
  • השבת אש מול טיקטוק – נראה כי הדור כבר לא נמצא ברשת החברתית של פייסבוק וכי כולם נהרו לפלטפורמה של טיקטוק (רשת חברתית שמציעה סרטונים ויראליים לפי טעמו של הצופה על ידי אלגוריתמים משוכללים). כתגובה לכך צוקרברג מטמיע ברשת האינסטגרם , רשת חברתית בבעלות מטא, את סרטוני ה”רילס” (Reels) – אותם סרטונים קצרים וויראליים שמוטעמים על ידי אלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית לטעמו של הצופה
  • מטאוורס-  החזון של צוקרברג להיות חלוץ המטאוורס היווה את התנור הכי חם לשריפת המזומנים של מטא. ההוצאות היו בלתי נתפסות וגרמו לפגיעות ממשיות בשורת הרווחים. לאחרונה, צוקרברג מקפיד לאותת כי הוא יקצץ את ההוצאות בפיתוח הפלטפורמה שגם ככה לא עומדת ביעדים ויתחיל להזרים את הכסף למקומות הנכונים והדחופים יותר על מנת לשפר את הדברים הקיימים בהתמקדות על הרשתות של פייסבוק, ווצאפ ואינסטגרם.

מה צופן העתיד עבור חברת מטא?

  1. שוב, פיטורים – לאחרונה ראינו כי חברת פייסבוק דירגה את עובדיה ול10% מהם נתנה דירוג בציון נמוך. על פי בכירים מעולם ההייטק, כאשר חברה נותנת דירוגים נמוכים להמון עובדים, היא כנראה הולכת לפטר חלק גדול מהם בהמשך. מכאן ניתן לשער כי בנוסף לגל הפיטורים שמתחולל כרגע, צוקרברג מתכנן לייצר גל נוסף ולהשאיר רק את היעילים ביותר לחברה שלו. במידה והדבר יתממש המנייה כמובן תגיב בעליות נוספות.
  2. השבת קהל אבוד – מטא מפתחת ומשדרגת את מערכות הבינה המלאכותית שלה על מנת להתעלות על האלגוריתם של טיקטוק ובכך לגרום למשתמשיה לבלות יותר “זמן מסך” בפלטפורמות של אינסטגרם ופייסבוק מאשר בטיקטוק. (יותר זמן מסך = יותר חשיפה לפרסומות= רווחים גדולים יותר לרשם החברתית)
  3. מטאוורס- החזון של צוקרברג פגע קשות בכיסו האישי ובמטא כולה אך הוא לא מתכוון לוותר כל כך בקלות. צוקרברג עדיין מפנה כספים לטובת הפיתוח של היקום הוירטואלי והוא בהחלט יקצור את פירות עבודתו הקשה ביום מן הימים.
  4. הכנסות נוספות – בעקבותיו של מאסק, שעשה בדיוק את אותו הצעד ברשת הטוויטר שרכש בשנה החולפת, צוקרברג מתכנן לגבות דמי מנוי חודשיים ממי שיציג בפרופיל שלו “וי כחול”- סימן שניתן עד כה למפורסמים בחינם והוא מעניק חשיפה מוגברת למחזיקים בו ברשתות החברתיות.
  5. מהפכת העתיד של ווצאפ – ווצאפ גם היא שייכת לפייסבוק ויש בה פוטנציאל לא ממומש של כ-2 מיליארד משתמשים חינמיים שלא נחשפים אפילו לפרסומות. לאחרונה החל פיילוט במספר מדינות שירות תשלומים שמאפשר העברת כספים בין משתמשים בקלות ובנוחות דרך אפליקציית הווצאפ. העמלות על הפעולות האלו צפויות להגדיל את שורת ההכנסות של פייסבוק ולהפוך את ווצאפ לפלטפורמה רווחית.

לעדכונים שוטפים ובלעדיים אני מזמין אתכם להיות חברים במועדון המשקיעים שלנו (מידע נוסף).

היה מעניין?

הרחיבו את הידע וקראו עוד מאמרים

דילוג לתוכן