השקעה לטווח ארוך – משחק הציפיות

תוכן עניינים

לשתף זה כייף:

המאמר יעסוק בהזדמנות שנוצרת להשקעה לטווח הארוך.
נגדי הבנק המרכזי האמריקאי הפתיע את השווקים בשישי האחרון והצהיר כי הריבית תעלה בחדות כדי להילחם באינפלציה, תוך רמיזה שהוא מוכן להקריב את כלכלת ארצות הברית עד שהאינפלציה תרד לאורך זמן.

מדוע הפתיע? מכיוון שהמסרים האחרונים שלו היו דווקא רכים לרבות ההבנה שהוא מעוניין לשמור על הכלכלה ולא לגרור את ארצות הברית למיתון. אולם הכלכלה האמריקאית לא מתקררת מספיק בדגש שוק התעסוקה חזק שנמצא קרוב לתעסוקה מלאה.

הריבית בארצות הברית עלתה בעצמה מתחילת 2022:

השקעה לטווח ארוך
קרדיט : INVESTING

מגרף זה ניתן לראות כי הריבית זינקה מ-0.25% בתחילת 2022 לריבית של 5.2%. כאשר הצפי היא לעלייה נוספת של 0.5-0.75% בעדכון הקרוב בספטמבר. עליית ריבית כה עוצמתית לא הייתה עשרות שנים, זאת בכדי להילחם באינפלציה שהגיעה לרמות שלא ראינו מאז שנות ה-80 בארה”ב.

האינפלציה בארה”ב :

קרדיט : INVESTING

האם ראינו את שיא האינפלציה?

זו השאלה המרכזית שאנו צריכים לבחון לטעמי בבואנו לקבל החלטות בניהול הסיכונים, הקצאת הנכסים וההשקעות בשוק ההון. החל מיולי מדד נאסדק ביצע ראלי מרשים של כ-10% כולל הירידות בשישי האחרון מתוך ציפייה והבנה שראינו את שיא האינפלציה.

בפועל ייתכן שכן, האינפלציה באוגוסט ירדה מ–9.1% ל-8.5% ברמה שנתית, אנו רואים ירידה במחירי הסחורות. הבעיות בשרשרת האספקה נבלמו, הייצור משתפר וגם התבשרנו בשישי האחרון כי מדד המחירים להוצאה לצריכה אישית, שנחשב לאחד ממדדי האינפלציה החשובים של הפד’ עמד ביולי על קצב שנתי של 6.3% לעומת 6.8% ביוני.

מדד PCE (העוקב אחרי שינויים במחירי שירותים ללא מחירי מזון ואנרגיה) עלה בקצב שנתי של 4.6% ביולי ירידה מ 4.8% בחודש קודם.

ובכן בהחלט אפשר להתרשם שהאינפלציה במגמת התמתנות והשוק תמחר את הנושא בראלי שביצע במהלך יולי. אז מדוע דווקא עכשיו הפד משנה את עמדותיו? התשובה במשחק הציפיות התמידי שמנהל הפד מול גורמי הממשל ובעיקר מול שוק ההון. הרחבה תכף אבל לפני זאת בואו נבדוק מה קורה בהיסטוריה ואיך התנהג השוק באירועי האינפלציה בפעמים הקודמות ואיך זה משפיע על השקעות.

מנתונים אלו ניתן ללמוד כי מתוך 12 אירועי אינפלציה החל מ-1951. ב-8 מקרים השוק הציג תשואות מרשימות ב-12 החודשים לאחר שיא האינפלציה. מכאן ניתן להניח סטטיסטית לפחות שאם שיא האינפלציה מאחורינו כפי שאנו רואים בנתונים האחרונים, דווקא עכשיו נפתחת הזדמנות השקעות גם בשווקי המניות לרבות מניות הטכנולוגיה הגדולות וגם בשוק האג”ח. המשקיעים המתמידים והסבלניים שיודעים להתנתק מהטווח הקצר ומהתנודות. אשר רואים את שוק ההון לטווח ארוך יכולים לקבל הזדמנות מעניינת להיכנס דווקא עכשיו לשוק או להגדיל את אחזקותיהם גם בשוק האג”ח וגם בשוק המניות, לרבות מניות הטכנולוגיה הגדולות בוול סטריט שהוכיחו בדחות הרבעון האחרון את העצמה שלהם לבצע התאמות בשוק משתנה.

השקעה לטווח הארוך – משחק הציפיות של הפד – משחק לטובת המשקיעים הסבלניים

כפי שאני אומר לא מעט לתלמידים ולמשקיעים שלי, השאלה בשוק ההון לא עוסקת בנתונים ותחזיות אלא במה שמגולם בשווקים ובמה שלא. אחרי אתמול אפשר להסיק בבירור שהריבית תעלה ובעצמה – הפד הפעם שם זאת על השולחן בבירור. מה שנשאר זה לא להסתכל על הריבית שתמשיך לעלות בחדות אלא על הנתונים. במידה ומדדי האינפלציה ימשיכו לרדת כך השקעה לטווח ארוך תשתלם, תמצאו מניות טובות במכפילים נוחים, תמצאו אגרות חוב בתשואות יפות שלא ראינו בשנים האחרונות.
תחשבו על זה במידה והכלכלה תפגע וארצות הברית תגלוש למיתון בסופו של התהליך המחזורי הפד יהיה חייב לעצור את תהליך עליית הריבית. אולי לחשוב אף להוריד, מה שיקרה שתשואות האג”ח יירדו (ייצרו רווחי הון בהשקעה) ומניות הטכנולוגיה יעלו מכיוון שהם מושפעות לטובה מתנאי שוק המימון. העיניין הוא שמי שיחכה יפספס את רוב התשואות, משחק הציפיות עובד לשני הצדדים.

איך זה ישפיע על השקעות – איפה הסיכון ובמה יחליטו המשקיעים להתמקד ?

הסיכון כפי שאני רואה אותו הוא לא בריבית שצפויה להמשיך לעלות אלא בנתוני האינפלציה. במידה והמדדים ימשיכו לעלות אל מעבר לשיא שנרשם ביולי בניגוד למה שקורה עכשיו אזיי התמחור צריך להשתנות לרעה. בצדק ונראה עוד תקופה ממושכת של ירידות בשווקים הפיננסים גם במניות וגם באג”ח. במידה וראינו את שיא האינפלציה להערכתי המשקיעים יתמקדו בכך ולא בתוואי הריבית ומכאן דווקא עכשיו נוצרת הזדמנות השקעות.

המידע המובא במאמר זה הינו מידע אינפורמטיבי בלבד,
אינו מהווה הצעה לרכישת נייר ערך כלשהו ואין לראות במידע זה משום יעוץ או שיווק השקעות או תחליף לייעוץ אישי וספציפי המתחשב בצרכיו ומאפייניו של כל אדם ואדם, לשם ביצוע כל פעולה בניירות ערך כלשהם, אין לפעול על פיו אלא לאחר קבלת ייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו האישיים של כל אדם.

כותב המאמר : דני בריטמן , מנכ”ל קבוצת BMENIV תכנון פיננסי וליווי השקעות אישי

היה מעניין?

הרחיבו את הידע וקראו עוד מאמרים

נדל"ן, פיננסים, הלוואות ומה שביניהם

נדל”ן, פיננסים, הלוואות ומה שביניהם

כל מה שצריך לדעת על נדל”ן, פיננסים והלוואות מבין אפשרויות ההשקעה השונות והמגוונות, נדל”ן ושוק ההון הם אולי המוכרים ביותר לציבור הרחב. במאמר זה נעמוד

קרנות סל - המדריך למשקיע

קרנות סל – המדריך למשקיע

מהפכת ההשקעות הפסיביות – כדאי שתכירו את תיקון 28 של רשות ני”ע תיקון 28 – הרקע ומהות השינוי תעודת הסל הראשונה הונפקה ע”י פסגות בשנת

דילוג לתוכן