מה זה NFT?

תוכן עניינים

לשתף זה כייף:

שווי השוק של תחום הNFT כבר מגיע ל-12 מיליארד דולר ונראה לי שאי אפשר להתעלם מזה יותר. בדיוק כמו שהקריפטו לא הולך לשום מקום. גם אתם תוהים איך יצירות באינטרנט יכולות להיות שוות כסף בכלל, במיוחד כאשר רבים מהן רק מייצגות “בעלות” על תמונה או אנימציה אפשרית, באופן עקרוני, להוריד עותק שלהם בחינם.

במרץ 2021, מישהו שילם כמעט 70 מיליון דולר עבור תמונה כזו. יצירת אמנות בשם The First 5000 Days. אמנם זו לא הפעם הראשונה שיצירת אומנות נמכרת בעשרות מיליוני דולרים אבל החריג הפעם היה שהיצירה נמכרה כאסימון חסר תחליף (NFT) – רשומה דיגיטלית שכל חייה הוא האינטרנט.

אז מה זה NFT?

הNFT הוא אמצעי לרישום בעלות על נכס דיגטלי, אמנם כרגע מוכר בעיקר מתחום יצירות האומנות אבל בעצם מכוון לכל נכס דיגיטלי. הוא ייחודי. כלומר, כל NFT בודד מייצג נכס ספציפי ונפרד בשרשרת הבלוקצ’יין ,גם אם הוא חלק מקולקציה. קשה להעתיק אותם, אבל קל לאמת אותם, וההיסטוריה המלאה שלהם ציבורית וזמינה לכולם.

אם נדבר על הצד הטכני, ברגע שנכס דיגיטלי הומר לNFT, מוקצים לו מאפיינים ייחודיים (מזהה ומטא דאטה עם התכונות הרלוונטיות שלו). במאמר באתר יש דוגמא על יציריה דיגיטלית מפלטפורמת OpenSea שאולי תבהיר את המילים.

האם אפשר לזייף או לשכפל NFT?

כן ולא. אם מדובר במזהה הייחודי של אותו NFT אז יהיה מאוד קשה לשנות את הבלוקים על רשת הבלוקצ’יין. בטח ברשתות הגדולות, אבל תאורטית אם יש לקבוצה גדולה שליטה על הרשת זה אפשרי. בסופו של דבר מדובר בתוכנת מחשב. זה די נדיר כי הרשתות הללו מבוזרות מאוד ודורשות אימות רב מערכתי אבל תאורטית זה אפשרי.

האם אפשר לשכפל את היצירה עצמה? כן. אני כיוצר NFTs יכול ליצור שתי תמונות זהות ולמכור אותן בקולקציות שונות. היצירות יהיו זהות אך המזהה הייחודי שלהם יהיה שונה. האם אכפת לכם מה המזהה הייחודי כאשר מישהו אחר בעולם מחזיק באותה היצירה שלכם (מבחינה חזותית)? אולי כן ואולי לא.

בפלטפורמת המסחר המובילה ל-NFT יש כמה חברים שמחזיקים מאות יצירות. נשמע מוזר ומוגזם לא? צריך לזכור שהרבה חבר’ה התעשרו בשנים האחרונות מהקריפטו, לחלק מהם יש בעיה חוקית\רגולטורית\טכנית להנזיל את הכספים לכסף פיאט, אז הם מפנים חלק מהטבעות לרכישת NFTs, נדל”ן וירטואלי וכ’.

אם נתעלם מהשיגעון הרגעי, NFT יכול להביא בשורה אמיתית לחיינו. כבר עכשיו NFTs שינו מהותית את שוק הנכסים הדיגיטליים. מבחינה היסטורית לא הייתה דרך להפריד בין “בעלים” של יצירת אמנות דיגיטלית לבין מישהו שזה עתה שמר עותק על שולחן העבודה שלו. NFT מספק מנגנון זכויות קניין ברורות ומאפשר לבנות שווקים סביב סוגים חדשים של עסקאות. עסקאות על מוצרים שלא יכלו להימכר קודם לכן או פשוט בשימוש על ידי דרך חדשנית ויעילה.

בעלות על NFT הופכת אותך למעשה למשקיע, חבר במועדון, בעל מניות של מותג וחבר בקהילה של אנשים בעלי אותו חזון. חברות זו אמנם מתחילה ברכישת NFT, אך בהתאם למפת הדרכים של הפרוייקט בעלי ה-NFT מקבלים גישה למגוון הולך וגדל של מוצרים, פעילויות וחוויות. ההכנסות ממכירות NFT הראשוניות מייצרות כסף שמושקע בחזרה במותג, ונותן בסיס לפרויקטים שאפתניים יותר אשר מעלים את הערך של ה-NFTs עצמם.

מועדון היאכטות של הקופים המשועממים (קהילה גדולה וותיקה) אמנם סיפק קולקציה של תמונות קופים אבל חשוב מזה חלק בקהילה אמיתית ומגובשת שמאפשרת כניסה לחדרי צ’אט פרטיים, לוח גרפיטי משותף, סט מוצרים יוקרתיים, אירועים חברתיים ואפילו מסיבת יאכטה.

ויש עוד דוגמאות למודלים עסקיים ורווחים חדשים, למשל, NFTs שהוא חוזה תמלוגים, לפיו בכל פעם שיצירה נמכרת, דיבידנד מסוים מהעסקה חוזר לבעל ה-NFT המקורי. או NFT שהוא חלק מבעלות על שטח וירטואלי או משחק אשר מקבל שכירות לנכס או תמלוגים מרכישת כלים ומוצרים בפלטפורמת המשחק.

-גם מותגי על מתעוררים

ממשלות שבוחנות איך יוכלו להטמיע פלטפורמת NFT לעסקים (סין), וגם חברות ענק כמו קוקה קולה, וולמארט, נייק, אדידס ורבים וטובים אחרים. למותגים הללו כבר יש קהילות גדולות ונאמנות כך שזה טבעי ומתבקש להוסיף ערוץ שיווק מבוסס NFT. קהילה שתקבל גישה למייסדים, לרעיונות מוצרים חדשים, הטבות וכל מה שאנחנו מכירים מחברות במועדונים בתוספת חוויה משודרגת.

חשיבות הקהילה

רעיון ומוצר טובים ככל שיהיו ללא קהילה חזקה ואמצעים שיווקים יכשלו. הכל סובב סביב קהילות כרגע. פרויקט NFT שלא יבהיר את הערך בצורה מספיק טובה, לא יראה מפת דרכים הגיוני למימוש חזון, עלול להיכשל בגיוס חברי קהילה. אה, וגם יש צורך שתהיה מעורבות מספיק גדולה כדי שפרוייקט יצליח.

כדי לשמור על מעורבות קהילתית מתמשכת, מייסדי פרויקט NFT חייבים ליצור אמינות וביטחון בהיתכנות ביצוע. וזה די בעייתי בעולם הקריפטו, שבו אנשים רבים אנונימיים לחלוטין. זהו יתרון למותגים וקהילות מבוססות אשר משתמשים במוניטין ובתשתית של קהילה קיימת.

ויש פה עוד נקודות בעייתיות. NFTs ובכלל כל מה שקשור לקריפטו מבוססים על טכנולוגיות שאינן ידידותיות למשתמש, ומחייבות התממשקות עם מספר פלטפורמות, ארנקים והכל במעטה של חשדנות כי גם תחום האבטחה סביב כל הדבר הזה עוד לא מאוד מפותח. ומה עם התנודתיות בשוק הקריפטו? NFT שנקנה במטבע מסויים שהתרסק מאלף ואח סיבות מוריד את ערך ה-NFT. עוד סיבה למה צריך קהילה חזקה ומגובשת שלא “יפטרו” מסחורה ברגע שהתנודתיות עולה.

כמו בכל סוג נכס חדשני, עתידם של NFTs אינו ברור. בטווח הארוך, השוק יצטרך להתמודד עם העסקאות והעלויות הסביבתיות הכרוכות בשימוש בטכנולוגיית קריפטו. למרות שרוב המחסר מתבסס על רשת האית’ריום, רואים תנועה של קולקציות לבלוקצ’ין שהם לא כמו סולנה, קרדנו ואחרים. בעיקר בגלל עמלות ‘גז’ ויעילות.

מה הקשר שבין NFTs למטאוורס?

המטאוורס עדיין מתפתח וייקח זמן עד שיקבל את צורתו הסופית. ב-NFTs רואים את אחד המפתחות להצלחת החזון, כאשר דרכם תונגש גישת הבעלות במציאות הווירטואלית. עם NFTs, נוכל לשלוט על נכסים ועסקים וירטואליים וגם ביגוד ואבזור דיגיטלי עבור האווטארים שלנו, אמנות דיגיטלית או כל פרטי וירטואלי אחר. ה-NFT יאובטח על ידי בלוקצ’יין כך שהרכוש הדיגיטלי יוגן מפני שכפול או פריצה.

היה מעניין?

הרחיבו את הידע וקראו עוד מאמרים

להתעשר במהירות

“להתעשר במהירות”

עוד לפני שאדם נגס בתפוח, תרמיות כספיות הפכו אנשים למיליונרים. אז השאלה האמיתית היא לא “איך להתעשר במהירות?” אלא- “למה אנחנו נופלים בפח הזה שוב

מה יקרה לשוק הנדל״ן בשנת 2021?

תלוי מאוד את מי שואלים. אחרי שנה של טלטלה כלכלית ואי יציבות פוליטית וחברתית, קשה מאוד להעריך מה השנה הקרובה טומנת בחובה למשקיעים ולרוכשי הדירות.

דילוג לתוכן