המשקיע הטוב ביותר בעולם

תוכן עניינים

לשתף זה כייף:

מי זה בכלל וורן באפט?

וורן, אשר מכונה גם “האורקל מאומהה” נולד ב1930 בנברסקה- ארצות הברית.

באפט נולד לאב שהיה ברוקר באותה תקופה, מה שנתן לו המון רוח גבית ורקע לגבי כל עולם שוק ההון.

באפט החל לרכוש מניות כבר כשהיה בן 12 וכשהתבגר החל לנהל תיקי השקעות עבור חברים קרובים, לבני משפחתו ואפילו לשכניו עד שב1965 החליט לרכוש חברת טקסטיל כושלת בשם “ברקשייר התאוויי” במחיר של 7.5$ למניה. באפט הקפיד לטפח ולפתח את אותה חברת טקסטיל עד שלאט לאט הפכה לאימפריית ביטוח ותעשיות ביחד עם תיק החזקות במניות. אם תבדקו היום את ביצועיו של באפט ותסתכלו על מחיר מניית “ברקשייר התאוויי” כיום (סימבול: BRK – A) תגלו שמחיר מניה אחת הוא מעל 470,000$.

מה סוד ההשקעות שלו?

אם לומר את האמת, הגישה של וורן באפט בכל מה שנוגע להשקעות היא בכלל לא מסובכת והיא דוגלת בעקרונות הבאים:

  1. לקנות רק מה שאתה מבין – כאשר אתה קונה מניה חשוב שתבין לעומק ממה החברה מרוויחה בסופו של דבר ואת המודל העסקי שלה- כמה שיותר פשוט להבנה ככה יותר טוב.
  2. הבנה שמניה היא שותפות בעסק – חשוב מאד להבין שבעת רכישת מניות הינך הופך לשותף בעסק של אותה חברה לטוב ולרע, ההבנה הזאת תמנע ממך להיכנס בשותפות ולקניות מניות של חברות גרועות.
  3. 3)    “אף פעם אין רק מקק אחד במטבח” – כאשר מתחילות לצוץ בעיות בחברה מסוימת, גם אם זו בעיה בהנהלה, במוצר או בכל עניין אחר, יש לשער שקרבות להגיע צרות נוספות שעלולות לפגוע במחיר המניה.
  4. ניתוח פונדמנטלי ארוך – לפני שבאפט רוכש מניות של חברה מסוימת הוא מקפיד לבדוק אותה מכל כיוון אפשרי, כמה שיותר לעומק- מודל עסקי, תוצאות היסטוריות, השוואה אל מול מתחרות , ציפיות לעתיד ועוד… ממש כמו שאנחנו לומדים כאן בקורס שוק ההון, וככל שהבדיקה תהיה יותר מעמיקה ככה נוכל להצליח יותר בהשקעות שלנו.
  5. סבלנות – באפט מלכתחילה קונה רק מניות שלא יהיה מוען למכור יותר לעולם (כל עוד לא ישתנה בהן כלום לרעה), הוא יודע שככל שניתן להשקעות שלנו יותר זמן ככה אפקט הריבית דריבית ילך ויתחזק ונוכל לראות תשואות אדירות לאורך שנים
  6. תנודתיות יוצרת הזדמנויות – בתקופות קשות גם מניות טובות נוטות לרדת יחד עם כל השוק ודווקא בנקודה הזאת נפתחות בפנינו, המשקיעים, המון הזדמנויות. באפט תמיד אהב לבצע רכישות גדולות של חברות מעולות כאשר “זורם דם ברחובות”
  7. בחירה במספר מצומצם של חברות – וורן באפט תמיד דגל בטענה שכאשר משקיע מסוים קונה מספר רב של מניות, הוא אינו מצליח לעקוב אחריהן בצורה עקבית ונכונה ו”הולך לאיבוד” בתוך תיק ההשקעות של עצמו, מה שעלול לגרום לו הפסדים בהמשך הדרך.
  8. לשים לב לעמלות – תשואה תמיד יכולה להשתנות, לפעמים היא תעלה ולפעמים גם נראה אותה יורדת אך העמלות תמיד נשארות קבועות ולאורך זמן עשויות לגבות מאיתנו כסף רב
  9. לעולם אל תפסיד כסף! – אחד החוקים החשובים ביותר בעולם שוק ההון. כמובן שכמו לכולנו, גם לבאפט היו כישלונות, אך הדבר החשוב ביותר היא לדעת להודות שעשינו טעות ולהבין שאולי עשינו השקעה פחות טובה ולחתוך את ההפסדים לפני שיחסלו חלק ניכר מתיק ההשקעות שלנו.

אז אילו מניות בחר וורן לעצמו?

  1. אפל– לוורן באפט אהבה גדולה לחוזק המותג של אפל, לקצב הצמיחה המסחרר שלה ולקהל לקוחות המסור שתמיד יקפיד לרכוש עוד מוצרים שלה
  2. בנק אוף אמריקה– וורן רצה להשקיע בבנק טוב, יציב, ורווחי וזיהה את בנק אוף אמריקה כהזדמנות קניה
  3. קוקה קולה– זיהה בה מותג חזק מאד, מודל עסקי מאד פשוט וקל להבנה וכמובן התייעלות גוברת משנה לשנה שתורמת להגדלה הן בהכנסות והן ברווחים. באפט מעיד על עצמו כי הוא מכור למשקה, נוהג לשתות כחמש פחיות קולה ביום ומספר שאם היית עושה לו בדיקת דם 25% מהמבחנה היה מתמלא בקולה.

בין החזקותיו ניתן גם למצוא את אמריקן אקספרס, שברון ועוד חברות שלכולנו יצא לשמוע עליהם.

לאחרונה, ניתן לראות אותו מתעניין מאוד מתחום השבבים על ידי השקעות ב”טייוואן סמיקונדקטור” (סימבול TSM ).

וורן באפט נגד הקריפטו, למה?

באפט תמיד נודע כחסר אמונה בעולם הקריפטו, בראיון שלו בערוץ CNBC הוא הסביר שאם היית מציע לו לקנות אחוז מכל האדמות החקלאיות בארה”ב תמורת סכום הגיוני, היית מקבל ממנו את הכסף באותו הרגע, כנ”ל לגבי שוק הנדל”ן וכנ”ל לגבי חברות טובות. לעומת זאת, “אם תציע לי את כל הביטקוין בעולם בתמורה ל25$ אני לא אקח אותם, כי מה בכלל אעשה איתם? אני אצטרך פשוט למכור אותם בחזרה” כך אמר, ולאחר מכן הסביר: “השטחים החקלאיים ייצרו מזון והנדל”ן ייצר תזרים מזומנים קבוע, אבל הביטקוין תלוי רק בזה שהאדם הבא ישלם עליו יותר מהאדם הקודם.

הוא גם המשיך והסביר שעולם הקריפטו מייצר תשתית גדולה לקיום הונאות וכאשר העניינים מתבססים אך ורק על היצע וביקוש, בלי שום בסיס יציב כמו נכסים, חברה, נדל”ן וכו’ , העניינים יכולים להתקדם יפה מאוד עד שמשהו קטן מתחיל להשתבש ועלול לגרום למפולת ענקית. הוא מאד משוכנע שהביטקוין ובכללי, עולם הקריפטו לא מייצר כלום בשורה התחתונה ולכן לא יהיה מוכן להשקיע בו.

כמובן שאת כל הראיון הזה הוא העביר לצד פחית הקולה שהוא כל כך אוהב.

היה מעניין?

הרחיבו את הידע וקראו עוד מאמרים

פרק 114-מיוחד: צחי מארח את דני בריטמן: המשכנתאות למגורים בעקבות השינויים הרגולטורים ועליית הריבית

דני בריטמן מייסד ומנכ”ל קבוצת Bmeniv מתארח לפודקאסט מיוחד שמדבר על : המשכנתאות למגורים בעקבותהשינויים הרגולטורים ועליית הריבית.בפרק זה דני בריטמן וצחי קוטווינסקי נותנים מידע

דילוג לתוכן