הונאת הענק של נסיך הקריפטו

תוכן עניינים

לשתף זה כייף:

איך בורסת קריפטו ששווה מיליארדי דולרים איבדה למעלה מ95% מהשווי שלה? ואיך התגלגל כדור השלג שהפיל את הונאת הענק של סם בנקמן פריד?

סם בנקמן פריד אשר ידוע בכינוי ״נסיך הקריפטו״ הוא יזם צעיר, בגיל 30, אשר הקים בשנת 2019 בורסת קריפטו בשם ״FTX״ – בורסת קריפטו שנפח המסחר בה עמד על יותר מטריליון דולר.

בנקמן נודע כ״הילד הטוב״ של עולם הקריפטו, מדובר באדם עם הון עצמי של כ16 מיליארד דולר אשר בחר לגור בדירת שותפים ולנהוג ברכב טויוטה פשוט, יזם צעיר שייסד במו ידיו את בורסת FTX ואת חברת ״אלמדה״, הוא תמיד שאף להגדיל את הרגולציה על עולם הקריפטו ולפתח את השימוש במטבעות דיגיטליים.

בתחילת דרכה של FTX החליטה חברת  Binance (בורסת הקריפטו הגדולה בעולם) להשקיע בה סכום לא קטן של כסף דרך המטבע של FTX אשר נקרא Ftt.

במשך 3 שנים FTX גדלו וגדלו וכמובן שBinance נהנתה מהרווחים על ההשקעה שלה עד שב06.11.2022 צייץ מנכ״ל Binance בטוויטר כי הם החלו למכור את ההחזקות שלהם במטבע של FTX בעקבות ״תגליות שנחשפות בזמן האחרון״- כך אמר.

הדבר גרם לבהלה גדולה בקרב לקוחותיה של FTX והם החלו למשוך את כספם בחזרה מהבורסה, גם כמזומן לחשבון הבנק שלהם וגם כהעברת המטבעות מהבורסה לארנק הווירטואלי הפרטי שלהם. בנקמן היה מודע לכך שהדבר עלול לגרום לירידה משמעותית בערך המטבע ובשווי הבורסה כולה אך הקפיד לאותת לציבור שזה עניין זמני ושהוא בעצמו לא מוטרד בכלל.

כעבור כמה ימים פרסמה חברת החדשות Coindesk מסמך שמראה כי חברת אלמדה, ששייכת גם היא לבנקמן, היא בעלת החזקות ענק במטבע Ftt שהם פשוט הנפיקו לעצמם משום מקום- ממש יצרו כסף מאוויר. דבר זה העיד על כך שדיווחיה של FTX היו שקריים ושיש להם הרבה פחות כסף ממה שהם מציגים.

הכל התנהל כמו שצריך עד שברגע אחד כבר לא היה לבורסת FTX כסף להביא לאנשים- הוא פשוט נגמר, לא היה יותר כסף למשוך.

FTX בעצם נכנסה לקשיי נזילות ולפשיטת רגל.

כמובן שBinance ראתה פה הזדמנות עסקית והציעה לקנות את FTX אך לאחר התעמקות בדוחות ובפרשה הבינה שאפילו היא לא יכולה לחלץ את FTX מהבור שבנקמן בעצמו חפר לה.

בהמשך נחשף כי בנקמן השתמש בכספי המשקיעים לטובתו האישית- קניית בתים פרטיים, תמיכה בקמפיינים פוליטיים וביצוע השקעות פרטיות.

בתאריך 13.12.2022- יום שלישי, נעצר בנקמן באיי הבהמה והוא בדרכו להסגרה לארה”ב.

בנקמן עומד בפני אישומים חמורים בגין הונאת משקיעים, הונאות אבטחה והלבנת הון. המקרה הכי דומה לזה של בנקמן הוא המקרה של ברנרד מיידוף שאחראי להונאת הפונזי הגדולה ביותר שנחשפה אי פעם ונידון ל-150 שנות מאסר.

כל הפרשה גרמה לפגיעה קשה באמון של המשקיעים בבורסות הקריפטו בפרט ובעולם הקריפטו בכלל והיה ניתן לראות למשך כל הסיפור ירידות חדות בעולם הקריפטו- חלקן נמשכות עד כתיבת שורות אלו.

בתמונה ניתן לראות את גרף המטבע של FTX-  Ftt (נכון ל20/12/2022) :

כותב המאמר: בר אזרד, מנטור בקורס שוק ההון, מכללת BMENIV

היה מעניין?

הרחיבו את הידע וקראו עוד מאמרים

100 שנה למפלגה הקומוניסטית בסין

מהי מלחמת הסחר בין סין וארצות הברית? איך משקיעים בסין – ועושים זאת בחכמה? סין היא מעצמה עולמית עם היסטוריה מרתקת. כיום למשל חוגגת סין

השקעות ESG – השקעות אחראיות

משקיעים? תשקיעו עם אחראיות להשקעה אחראית יש שם – השקעות ESGהידועה גם כ”השקעה ירוקה”, היא השקעה המתחשבת ברווחה החברתית הכוללת בנוסף לשיקולי הרווח הכלכלי. באופן

דילוג לתוכן