שנת 2020 הייתה שנת שיא בשוק המשכנתאות, האם שנת 2021 תוכל לשחזר אותו?

תוכן עניינים

לשתף זה כייף:

למרות משבר כלכלי, שנת קורונה ואי יציבות פוליטית – שנת 2020 הייתה שנת שיא לשוק המשכנתאות בישראל, ונראה כי הוא ימשיך במגמה החיובית גם במהלך השנה הקרובה. 78 מיליארד שקל – זה הסכום שבו לקחו אזרחי ישראל משכנתאות במהלך השנה, יותר מכל שנה אחרת. הסיבות לגידול במשכנתאות – המשך רכישות של דירות מצד זוגות צעירים במסגרת תכנית למחיר למשתכן, ועליה בהיקפי פעילות רוכשי דירות להשקעה, בעקבות החלטת הממשלה על הורדת מס הרכישה. 

אז מדוע שנת 2021 נראית אפילו יותר טוב? מנתוני ינואר האחרון עולה כי השוק ממשיך במגמה החיובית – היקף המשכנתאות בחודש זה עמד על 6.4 מיליארד ש״ח, והוא נחשב לחודש ינואר הגבוה ביותר מבחינת משכנתאות בעשר השנים האחרונות. 

בדצמבר האחרון הודיע יאיר אבידן, המפקח על הנבקים, כי הוסרה ההגבלה על רכיב הפריים במשכנתא, וכי כעת הציבור יכול ליטול הלוואות עם ריבית פריים של עד כשני שליש. תנאי ההטבה המחודשים נועדו להוזיל את המשכנתאות ולהפחית את ההחזרים החודשיים עליהן, אולם בחודשיים שעברו מאז החלה ההטבה, לא נראה כי היא הטיבה עם הצרכנים ברמה מספקת. בנק ישראל שבדק את המהלך החדש שלו, גילה כי בחלק משמעותי מהמקרים הלקוחות לא נהנו מההטבה, כאשר הבנקים דווקא ייקרו את המשכנתאות. 

גם ממחזרי משכנתאות יכולים להנות מההטבה, ואכן הייתה היענות רבה במוקדי הבנקים של כאלה שרצו למחזר את המשכנתא על מנת להשיג תנאי טובים יותר. מדובר ברפורמה שאמנם לא הוכחה עד כה כיעילה ברמה מספקת, אך עם המשך השנה אולי נראה השפעה חיובית שלה על שיעור הלווים והיקפי נטילת המשכנתאות, יחד עם התייצבות כלכלית בשל החזרה לשגרה מהקורונה, ומדיניות ממשלתית מוסדרת, יכול להיות ששנת 2021 תהיה גם היא שנת שיא. 

היה מעניין?

הרחיבו את הידע וקראו עוד מאמרים

100 שנה למפלגה הקומוניסטית בסין

מהי מלחמת הסחר בין סין וארצות הברית? איך משקיעים בסין – ועושים זאת בחכמה? סין היא מעצמה עולמית עם היסטוריה מרתקת. כיום למשל חוגגת סין

“כסף משוגע” –הסיפור של GameStop

איך מניה של חברה לא רווחית מצליחה לייצר תשואה של 16,000%? נתחיל בלהסביר מהו Short- מכירה בחסר – דמיינו לכם שלוויתי מכם 100$ כאשר שער

דילוג לתוכן