מיקוד בטסלה

סקטור הרכבים החשמליים הניב למשקיעים תשואות חלומיות בקנה מידה היסטורי ברמות של מאות ואלפי אחוזים בפחות משנה , במאמר זה ננתח את המגמות בסקטור , תחזיות הצמיחה , ההזדמנויות והסיכונים ונמקד את הבחינה בטסלה פורצת הדרך.

פרופיל החברה:
טסלה הוקמה ב2003 כחברה לאנרגיה מתחדשת שעיקר פעילותה ייצור והפצת רכבים חשמליים במספר דגמים , ייצור ומכירת פאנלים סולריים ומכירת סוללות לאחסון נייח , החברה מעסיקה כ50,000 עובדים  , הונפקה ב2010 והניבה למשקיעים תשואה בלתי נתפסת של 10,000% מההנפקה , את 2019 סיימה עם מסירה של כ368,000 כלי רכב.

דגמי המכוניות :

החזון של אילון מאסק
בספטמבר האחרון נערך “יום הסוללה” של טסלה בה המייסד אילון מאסק פרס את חזונו , ראשית הדגיש כי יש להוריד את עלות הרכב החשמלי באופן ניכר בכדי לעמוד ביעדי הצמיחה ומסירות כלי רכב כפי שהשוק מצפה , ע”פ מאסק רכב של טסלה יימכר בעתיד בעלות של 25 אלף דולר לקהל הרחב , מאסק ציין כי טסלה עובדת על ייצור עצמי של תאי סוללה המבוססים על טכנולוגיה חדשנית , וכי היא פועלת ליישום של מערכת כוח חדשה בעלת טווח נסיעה של 836 ק”מ , 0 עד 100 ק”מ בפחות מ2 שניות ומהירות עד 321 קמ”ש .  ניכר כי מאסק מתייחס בפריסת חזונו לשני האתגרים המרכזיים שאיתם טסלה מתמודדת בכל הקשור לצמיחת המכירות : מחיר הרכב וטווח נסיעה , במידה וינגיש פתרונות אפקטיביים לאתגרים טסלה תוכל בהחלט להמשיך לצמוח.

אתגר הצמיחה של טסלה  – האם הציפיות ייפגשו מציאות ?

אתגרים צפויים:

ייצור המוני לעשור נוסף ?

  • המחירים גבוהים מדי – לא מתאים לכל צרכן (מודל 3 – 38K , מודל S- 75K , מודל Y – 50K , מודל X – 80K)/
  • ייצור במפעלים – קיבולת גלובלית לייצור עשויה להגיע ל800K עד סוף 2020. מסירות ב2020 עשויות להגיע ל 500K, הציפיות לטווח ארוך של מאסק – ייצור שנתי של 20M רכבים ( פי 2 מטויוטה).

הסיכונים:

  • כאבי גדילה
  • תקופות מיתון פוטנציאליות
  • צורך לפרוע חוב
  • להוריד מחירים ולהפוך את הרכבים החשמליים לבעלי מחיר סביר לכל כיס

טסלה פרופיל ההשקעה

לטסלה פוטנציאל לשנות את העולם עם טכנולוגיית הרכב החשמלי וטכנולוגיית הסוללה שיכולה לאגור אנרגיה סולרית , החזון של מאסק לרבות הנגשת מחיר סביר לכל כיס והרחבת טווח נסיעה הוא בשורה אמיתית במידה ויתממש , יתרון עלות של טעינה מחדש מול דלק הוא משמעותי , רכבים חשמליים מהנים לנהיגה משום שהרכב נמצא תמיד עם כוח מלא.

מנגד חייבים לשים לב ל3 נקודות עיקריות המהוות תמרור אזהרה למשקיעים:

  • לשוק ציפיות גבוהות מאוד באשר למנייה , ההשקעה כוללת אי וודאות אדירה , כל האטה בצמיחה , בעיות יישום ,מחסור בהון עשויים להוביל לירידה מהותית במחיר המנייה.
  • אימוץ המוני של רכבים חשמליים ע”י צרכנים עשוי להתרחש בעיכוב של שנים רבות לעומת התחזית של טסלה , אם הביקוש לא יתממש החברה צפוייה להתקשות בהחזר עלויות של המפעל הענק שלה.
  • תחרות מאסיבית מצד יצרניות אחרות : AUDI , BMW , GM , MARCEDES

סקירת סקטור רכבים חשמליים

רבעון שלישי חזק לרכבים החשמליים בעולם- וכמעט כל החברות חוגגות
בנורווגיה: יותר מ-60% מהרכבים החדשים שנמכרו בספטמבר היו חשמליים.
בהולנד: המכירות מטפסות לממוצע שנתי של 17% ובגרמניה שוב נשבר שיא מכירות של רכבים חשמליים והיברידיים נטענים.
בבריטניה: מכירות הרכבים החשמליים מתקרבות לשבעה אחוזים וכאשר כוללים את ההיברידיים הנטענים מגיעים ל-10.5 אחוזים מהרכבים החדשים – פי שלושה מספטמבר אשתקד.
באיטליה: נכנס לתוקפו תמריץ חדש לעידוד מכירת רכבים חשמליים מאוגוסט וגם שם תפח מספר הרכבים החשמליים החדשים פי שלושה.
בסין: הרבעון השלישי של השנה מראה סימנים ראשונים לשינוי עמוק שמתרחש אצל הקונים גם במזרח אחרי שבספטמבר הנוכחי נמכרו יותר מפי שניים רכבים חשמליים מאשר בספטמבר 2019.

המגמות הבולטות בסקטור:
תשואות אדירות במניות הסקטור מתחילת השנה, גל אדיר של הנפקות ראשוניות של חברות רכב חשמלי, שיא במכירת כלי רכב חשמלי באירופה בחודש יולי עם נתח שוק של 8.4% , השקעות של חברות בתחום: ג’נרל אלקטריק במיזם סיני בתחום הרכב החשמלי , תחזית של BMW לנתח של 25% רכבים חשמליים מהמכירות בשנה הבאה ושליש עד 2025.

מגמות נוספות שבולטות:

  • רגולציות תומכות והתקדמות טכנולוגית תורמות לגידול בצי הרכב החשמלי העולמי  , הצבת יעדים שאפתניים באירופה ברקע לפוטנציאל להפחתת פליטות – 17 מדינות הודיעו על יעד 100% יעדי רכבים חשמליים או הפסקת מכירה של מנועי בעירה פנימית עד 2050.
  • דגמים חדשים וגידול במכירות הדגמים הקיימים ברקע לציפיות הצרכנים לשיפורים טכנולוגיים, לצד רגולציה תמוכת.
  • סנטימנט צרכני משתנה לטובה וצפוי להשתפר משמעותית בשנים הקרובות.
  • שרשרת הערך הופכת למקומית .
  • תשתית להטענת כלי רכב חשמליים ממשיכה להתרחב.
  • תחזית סוכנות האנרגיה העולמית לכמות כלי הרכב החשמליים בשנת 2030 נעה בין פי 18 לפי 30 מכמותם כיום ומספרם צפוי לעמוד בין 140M ל245 M כלי רכב.
  • מחירי הסוללות ירדו בעשור האחרון באופן ניכר.
  • בעשור הקרוב סביר להניח שסוללת ליתיום יון תשלוט בשוק הרכב החשמלי , בתקופה שלאחר 2030 ישנן מספר טכנולוגיות פוטנציאליות שיכולות לפרוץ את הגבולות אל מעבר למגבלות הביצועים שמציבה טכנולוגיות סוללות ליתיום .

בהיבט התמחור  – העתיד צופה צמיחה ניכרת , חברות מתרחבות המוסדיים והמשקיעים בעיניין חזק , רוב החברות נסחרות במכפילי הכנסות בין 10-20 לשנה הבאה , הפרמטרים החשובים בתשומת לב המשקיעים הם קצב צמיחת מכירות הרכבים וקצב צמיחת ההכנסות.

הסיפור המרכזי האם הצפי יפגוש מציאות ?
התמחור מבוסס צפי לקפיצה משמעותית בהכנסות ומסירות רכבים , כל פספוס עשוי לגרום לתיקון אלים מטה, במידה ויעמדו במספרים הסנטימנט עשוי להימשך – יהיה מעניין להמשיך ולעקוב.

דילוג לתוכן