bmeniv@walla.com

050-891-1640

בצלאל 8, רמת גן

אם נתקלתם במונח מטאוורס בתקופה האחרונה זה לא סתם. חזון המטאוורס התגלגל בכמה וריאציות בחזונם של כמה הוגי דעות וסופרים, ובייחוד ניל סטיבנסון בספרו “Snow Crash” עוד ב1992. בבסיס הרעיון עומד יקום משולב מציאות פיזית ווירטואלית, אינטראקציות שבין אדם למכונה וקישוריות מבוזרת.

מהרגע שפייסבוק הכריזה שהיא הופכת את שמה למטא נוצר באז מאוד גדול סביב המטאוורס, לא שהם לא פעלו בנושא אבל כשחברה בסדר גודל כזה מודיעה רשמית על שינוי שם שיתאים לאסטרטגיית החברה זה ביג דיל. ועכשיו רואים ושומעים על המון חברות נוספות שנכנסות לתחום. חברות ותיקות וסטארט-אפים שרק חיפשו הזדמנות לגייס כסף זול ולשבש את כל מה שאנחנו מכירים.

השקעות מסורתיות

למטאוורס פוטנציאל להחליף את מה שאנחנו מכירים היום כאינטרנט. הדעות חלוקות אבל אם החזון יתממש אנחנו כעת בראשית האבולוציה הבאה של מציאות חיינו. וכל זה לא יתאפשר ללא תשתית, חומרה, תקשורת וטכנולוגיה מתקדמת.

החברות הגדולות החלו להקצות יותר ויותר משאבים לנושא. קפטנים של חברות ללא זיקה ישירה למטאוורס שואלים את עצמם איך יוכלו להשתלב. בבלומברג שסקרו את התחום לאחרונה מאמינים שההזדמנות בשוק עבור מטאוורס יכולה להגיע ל-800 מיליארד דולר תוך 3 שנים.

בית ההשקעות ארק (Ark Invest) מעריך שההכנסות מעולמות וירטואליים יכולים להתקרב ל-400 מיליארד דולר עד 2025, כאשר ב2021 מדברים על הכנסות של כ180 מיליארד דולר.

אז הנה כמה חברות עם זיקה ישירה שיכולות למנף את העניין:

 “מטא” הלא היא פייסבוק לשעבר. אולי אחת הסיבות לניצוץ וההייפ מסביב המטאוורס. כשענקית טכנולוגית מכריזה שהיא הולכת לשים ז’יתונים רבים בתחום (כוח אדם, זמן, כסף) זה לא גימיק שיווקי אלא חזון אמיתי ובחלקו כבר ממשי ברמה כזו או אחרת במעבדות של מטא. בין היתר יש את משקפי המציאות מדומה אוקולוס, מכשיר הפורטל, מערכת הכוללת מסך עם מצלמה חכמה שעוקבת אחר תנועות ואמורה לשדרג את כל חוויית הוידאו צ’אט, נובי – ארנק דיגיטלי, ווורקפלייס שאמור לחבר בין עמיתים בעבודה.

רובלוקס – על פניו מדובר בפלטפורמה למשחקי וידאו. אבל העניין הוא הרבה יותר גדול ממשחק בודד אלא העברת חוויית תוכן ובידור למעל 45 מיליון משתמשים מדי יום. רובלוקס משתמשת במפתחים חיצוניים כדי לבנות עולמות וירטואלים ואפילו גוצ’י (בית אופנה) השיק אירוע אקסקלוסיבי בפלטפורמה. רובלוקס כבר יצרה את הבסיס למטאוורס בפלטפורמה שלה ולא מזמן רכשה את חברת גילדד [Guilded] שמקשרת בין קהילות משחקים שונות. החברה מרוויחה כסף על ידי מכירת המטבע הווירטואלי שלה שבאמצעותו שחקנים יכולים לגשת למשחקים, לחוויות, לתוכן ואפילו לביגוד וירטואלי, כמו תיק של גוצ’י, לדמויות שלהם.

נבידיה – Nvidia, חברת השבבים שנוגעת בכל תחום בחיינו ואחת מהחברות הקריטיות למימוש חזון המטאוורס. ביקום שידרוש כוח מחשוב ועיבוד אדירים נבידיה ממוצבת בחזית. כבר היום יחידות העיבוד הגרפיים שלה משמשים בהמרה של מציאות לדיגיטל. אחד מהמוצרים הבולטים כרגע הוא Omniverse, פלטפורמת פיתוח עתירת גרפיקה שמאפשרת סימולציית תלת מימד בזמן אמת. ממש רפליקה מדויקת של חלקים פיזיים בכדור הארץ למימד הווירטואלי.

טנסטנט – Tencent היא חברת החזקות סינית, שנותנות שירותי תקשורת המונים, בידור, אינטרנט, ושירותי טלפונים ניידים בנוסף לשירות פרסום מקוון. היא גם המשקיעה המובילה בעולם בתחום הגיימינג עם 40% מאפיק (פורטנייט) בליזארד וכ’.

פסטלי – Fastly. מפעילה פלטפורמת תשתיות מחשב בקצבים מהירים. השימוש בשרותי ענן ובביזור מידע יצרו אתגר של חביון ולייטנסי, כלומר קצב העברת נתונים שלא יציב מספיק בתנועה מסיבית של נתונים. המטאוורס יזדקק להרבה פתרונות עבור משתמשי הקצה, המחשוב הביתי. ופסטלי היא אחת מהחברות שיכולות לענות על אותו צורך.

אאוטודסק – Autodesk מספקת פלטפורמה שמאפשרת למהנדסים, אדריכלים ומעצבים ליצור באופן וירטואלי מבנים, מוצרים, פרויקטי תשתית בדו ותלת מימד. אאוטוקאד היא אחת מתכונות הסטנדרט בעולם הייצור התעשייה והבניין ובשנים האחרונות מפתחים רבים התחילו להשתמש במוצר בכדי לעצב ולבנות עולמות וירטואליים למשחקים. החברה קלטה את הביקוש והתחילה לפתח פתרונות נוספים המיועדים לעיבוד אנימציה תלת מימדית, בנייה והשקה של מבנים וירטואליים, ויצירת חללי VR ומציאות רבודה (AR). חברת אאוטודסק אם ככה היא אחת מהאפשרויות הטבעיות כרגע עבור מפתחים המביטים אל עבר המאטוורס.

מייקרוסופט – Microsoft. סאטיה נאדלה, מנכ”ל החברה אמר כי המטאוורס יכול לחולל מהפכה מוחלטת באופן שבו אנשי מקצוע נפגשים, משתפים פעולה ומתקשרים באינטרנט באמצעות אווטרים או אפילו הולוגרמות ומייקרוסופט מן הסתם רוצה להיות שם. הם מחזיקים כבר בפלטפורמת משחקים (אקסבוקס) ומשקפי מציאות מדומה HoloLens, אני מניח שיש עוד כמה הפתעות בקנה.

יוניטי – Unity Software מחזיקה באחד משני מנועי משחקי הווידאו התלת-ממדיים העיקריים, המאפשרים למעצבים להתאים האופן שבו שחקני וידאו נעים ומקיימים אינטראקציה בתוך המשחקים שלהם. למעשה, 94 מתוך 100 אולפני פיתוח המשחקים הגדולים משתמשים במנוע Unity. מנכ”ל החברה ג’ון ריצ’יטילו אמר בצורה ברורה כי החברה “תתמוך ותעצב את המטאוורס” באמצעות יצירת תוכן, שדרוג פלטפורמת התקשורות שבין יוצרים וצרכנים וגם תסייע לעסקים בבניית נוכחות במטאוורס.

אמזון – Amazon. אולי מפלצת הענן הכי גדולה שקיימת קיום. עם פלטפורמות שמשלבות שירותי קניות, בידור ושירותי מחשוב עבור משתמשים ועסקים. סביר להניח שתהיה לה נוכחות דומה במטאוורס עם קניון וירטואלי שבו קונים יכולים ליצור אינטראקציה ולקנות מוצרים דיגיטליים. החברה ערכה כבר כמה ניסויים וירטואלים של חנויות פופ-אפ מנוהלים על ידי אווטארים. נוף הקמעונאות ישתקף גם במטאוורס ואמזון תהיה שחקן מרכזי גם שם.

 סי – Sea חברה סינגפורית שליבת עסקיה הם גיימינג בעיקר וגם פלטפורמת סחר מקוון שופי שנהנית בצמיחה גדולה מאוד בעיקר באזור דרום מזרח אסיה. אישית החברה שהכי פחות מעניינת אותי בכל נושא הזיקה למטאוורס אבל אם אנליסטים סימנו אותה כחברה עם פוטנציאל לא רע להשתלב, מי אני בכלל.

לא רוצים להתעסק עם השקעה בחברה בודדת? גם לכם יש פתרון!

קרן סל (“META ETF”)

נכון לכתיבת שורות אלה ישנה קרן סל אחת עם חשיפה נקודתית למטאוורס. תעודת הסל Roundhill Ball Metaverse נועדה להציע למשקיעים מעקב אחרי החברות עם הזיקה הכי גדולה לתחום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן