טרנד הנפקות ה-SPAC חלום או מציאות?

תוכן עניינים

לשתף זה כייף:

החל משנת 2020 ובייחוד בתחילת 2021 אנו עדים לטרנד לוהט בשוק ההון בישראל ובארה”ב, טרנד הנפקות ה- SPAC, הטרנד לוהט עד כדי כך שנשברו שיאי הנפקות שלא היו פה מאז התפוצצות בועת הדוט קום בשנות ה- 2000.

מדוע דווקא עכשיו ?

אמירה מפורסמת בתחום גיוס הכספים אומרת שחברה צריכה לגייס כסף כשאפשר ולא כשצריך…

הנזילות שקיימת היום בשוק ההון כתוצאה מהזרמות אדירות של כספי ממשל מאפשרים תנאים היסטוריים להמון חברות לגייס כסף זול שמחפש השקעות וחלום, נוצרה פה הזדמנות לחברות רבות להיכנס לשוק ההון בדלת הראשית דרך מיזוג לשלד בורסאי קיים ובכך לחסוך כסף רב מאלטרנטיבה של IPO – הנפקה ראשונית לציבור.

מה זה SPAC?

הרעיון שעומד מאחורי ה- SPAC היא קיום חברות קש (ללא פעילות עסקית ממשית), שהן למעשה מהוות  צינור השקעה לרכישת חברה פרטית אחרת.
 SPAC הינה “חברה מיוחדת למטרת רכישה” (Special Purpose Acquisition Company).

מנגנון ה-SPAC פועל בשיטת “הצ’ק הפתוח” משמע חברות בורסאיות ללא תוכן מגייסות כסף ממשקיעים וכל מטרתם לצוד חברות פרטיות מבטיחות, לרכוש את פעילותן במטרה להניב תשואות משמעותיות בעתיד.

חלום או מציאות ?

האינטרס של החברות המגייסות וחברות השלד הבורסאי הוא ברור!! למקסם את רווחי בעלי המניות והמשקיעים ולשם כך הם מנצלים ביתר שאת את תנאי השוק, יחד עם זאת נראה שאנו “בבום הנפקות” שלא היה 20 שנה בשווקים…  לפני שנפרט איך זה נגמר בפעם הקודמת נסביר שהנפקה ב- IPO (הנפקה ראשונית לציבור) היא אמנם יקרה אך נועדה להגן על כספי המשקיעים ולסנן חברות חלום ללא היתכנות כלכלית לאור דרישות מחמירות לתשקיף, הוצאות גבוהות יחסית לעורכי דין וחתמים. לקראת סוף שנות ה-90 של המאה הקודמת תופעה זו קרתה ביתר שאת, טירוף ההנפקות שהיה ללא תקדים, עשרות רחבות של מתחום האינטרנט הנפיקו מניות בשווי מופרך שהגיעו לעשרות מיליארדי דולרים ללא כל הצלחה עסקית וכלכלית ובמחירים ששיקפו ציפיות גבוהות מאוד, נוצר מעגל קסם בו האנליסטים, מנהלי קרן הון סיכון ומשקיעים מוסדיים נאלצו לרדוף אחרי החברות  ולעדכן את המודלים שלהם כלפי מעלה שוב שוב, כולם התעלמו מהסיכון הכלכלי, העלו את שווי המניות וניפחו הרבה מעבר לערכן האמיתי, הסוף היה בקריסת השווקים והתפוצצות בועה מהגדולות בהיסטוריה.

היה מעניין?

הרחיבו את הידע וקראו עוד מאמרים

בועת הפרחים

בועת הפרחים

כיצד פרח גרם לאנשים לאבד את כל רכושם? מה הוא מלמד אותנו? ומה נוכל ללמוד מאותם פרחים כדי להגן על תיק ההשקעות שלנו? הסיפור המרתק

מה זה NFT?

שווי השוק של תחום הNFT כבר מגיע ל-12 מיליארד דולר ונראה לי שאי אפשר להתעלם מזה יותר. בדיוק כמו שהקריפטו לא הולך לשום מקום. גם

מקצוע יועץ השקעות

מי צריך קורסים במימון?

אנשים פרטיים שמעוניינים לקנות את הדירה הראשונה או דירה שניה להשקעה או יזמים. כל המידע על קורסים לניהול השקעות ומימון נדל״ן כחלק מהשכלה פיננסית רחבה

דילוג לתוכן